Attempt at re-drafting rules

Plaats reactie
Vinz_D
Berichten: 164
Lid geworden op: 29-03-2012 20:58

Attempt at re-drafting rules

Bericht door Vinz_D » 08-01-2017 12:13

Gezien niet iedereen bekend is met wat re-drafting in zijn volledigheid met zich meebrengt, en ik vooral benieuwd ben wat het betekent voor wat meer ontwikkelder teams, onderstaand mijn poging tot het re-draften van de Putrid Sump Pirates. Dit is mijn enige team dat in een fixed league heeft meegespeeld en is ontwikkeld tot op het punt dat het ook leuk spelen is, dus laten we eens zien wat de re-draft dan doet...
Er wordt uitgegaan van een aantal seizoenen dat ermee gespeeld is, maar gezien dit team ook open league gespeeld heeft (2 potten in 2011, 1 pot in 2012, 5 potten in 2013 en het volledige fixed seizoen van 2015) ga ik voor het gemak even uit van twee afgeronde seizoenen.

Team roster
1. Troll w. Claw, Piling On, +ST @ 200k (32 SPPs)
2. Blitzer w. Mighty Blow @ 110k (12 SPPs)
3. Blitzer w. Claw, Dodge, Mighty Blow, Tackle @ 180k (67 SPPs)
4. Thrower w. Block, Extra Arms @ 110k (20 SPPs)
5. Thrower w. Block, Dodge @ 120k (17 SPPs)
6. Goblin @ 40k (5 SPPs)
7. Goblin w. Sneaky Git, -AV @ 60k (6 SPPs)
8. Goblin @ 40k (0 SPPs)
9. Goblin w. Two Heads @ 60k (13 SPPs)
10. Goblin w. Two Heads @ 60k (10 SPPs)
11. Goblin w. Sneaky Git @ 60k (8 SPPs)
12. Lineman @ 50k (3 SPPs)
13. Goblin @ 40k (3 SPPs)
14. Lineman @ 50k (1 SPP)
16. Goblin @ 40k (0 SPPs)

3 Re-Rolls, 7 Fan Factor, 1 Assistant Coach, 1 Cheerleader, 1 Apothecary, 190k treasury

Resolving Downtime
Zonder de regels hier uit te willen schrijven, bepaalt downtime welke spelers met pensioen (D6 tegenover aantal gespeelde seizoenen) willen gaan en wat de fans vinden.

Aan de hand van een random dice generator kom ik er op uit dat (TOF!) spelers 3, 4, 5 en 11 met pensioen willen gaan.
Daarnaast zijn mijn fans nog altijd met een dusdanig aantal dat deze niet wijzigen.

Raising Funds
Voor het ophalen van je fondsen krijg je de standaard miljoen, plus (voor terugkerende teams) wat je nog had en kosten aan de hand van je resultaat van vorig seizoen. (gespeelde potten, plus touchdowns en casualties).
Dat zou voor mij inhouden dat ik 1.480 ter beschikking heb om mijn team te gaan draften.

Re-drafting
Re-draft, volgens het boek, betekent dat je team volledig opnieuw ingehuurd wordt, alsof je opnieuw een team opbouwt. Dat betekent dus dat je re-rolls (alleen van fan factor wordt aangegeven dat dit overgeheveld wordt), apothecaries, coaches en cheerleaders opnieuw aan moet schaffen en ik denk dat daar best wel de klappen vallen.

Voor Underworld wil ik mijn positionals behouden, dus mijn troll, blitzers en throwers schaf ik sowieso opnieuw aan. Gezien spelers die met pensioen willen 'overgehaald' moet worden om te blijven (als in: ze worden duurder), kost me dat al $780k en houd ik $700k over. Een apothecary en drie re-rolls verder houd ik nog $440k over.
Als ik beide Skaven Linemen meeneem het nieuwe seizoen in (gezien ze in het begin van het 2015 seizoen zo snel doodgingen en maar niet die skills kregen, waardoor 'gratis' SPPs het nieuwe seizoen in zeker meegenomen zijn) ben ik $100k verder en heb ik $340k over voor héél veel Goblins, of een bak Goblins met daarnaast cash, rekening houdend met een volgend seizoen.

Ik zit nu op zeven man en wil daar minstens zes Goblins naast hebben staan. Als ik mijn AV6 Goblin eruit knikker en er een nieuwe voor huur, naast het behouden van de Goblin die met pensioen wil, dan kosten de acht Goblins die ik nu heb $340k...
Dat zou betekenen dat ik (mede dankzij het geld wat ik uit vorig seizoen meenam, naast een bizarre bak met casualties die ik daarin gemaakt had) net aan met een vol team een nieuw seizoen in kan... Een slecht seizoen betekent desondanks wel dat teams óf goeie spelers moeten laten gaan, óf linefodder eruit moeten knikkeren.

Opzich lijkt de ruling van re-drafts eerlijk, maar gaan de tier 2 en tier 3 teams hier aan ten onder. Spelers met bijv. stat increases worden dusdanig duur dat een slecht seizoen kan betekenen dat je ze moet laten gaan, terwijl teams die goed spelen of met een basic team al goed uit de voeten kunnen (denk aan Dwergen) veel minder geraakt worden door de regel.

Ik ben dan ook nog niet helemaal uit de impact hiervan en ben even benieuwd naar waar anderen op uitkomen met re-draften.

mepmuff
Berichten: 300
Lid geworden op: 28-03-2012 20:57

Bericht door mepmuff » 08-01-2017 20:00

Top dat je dit gedaan hebt. Voor oudere teams is het sowieso lastig de effecten in te schatten, maar ik denk dat je re de redraft er nog best goed uit ziet. Ik ga zeker mijn rookie league team redrafted om eens te kijken en als meer mensen dat doen krijgen we hopelijk een aardig beeld van de impact die dit kan hebben.

SirSebstar
Berichten: 283
Lid geworden op: 28-03-2012 23:33

Bericht door SirSebstar » 12-01-2017 15:44

bedankt Vinz, ik ben het eens met je observaties.
Ik denk dat teams met veel casualties zelf eerder minder last van casualties hebben, en om die reden, en meer geld, en meer skills overhouden.

er is gekozen om de regels van GW (zo dicht mogelijk)te volgen, en daar ben ik het in principe mee eens, zeker als het een test jaar is.
dank nogmaals
seb

Plaats reactie